onsdag 18. april 2012

Oppdatering etter legebesøk

Da har jeg vært hos legen, for første gang siden helt sist i februar. Ble en litt lenger time enn forventet, og når jeg kom ut igjen derfra var jeg 100% sykemeldt og en melding til sykehuset hadde blitt sendt avgårde. Nå er ikke jeg noen lege, så jeg kan ikke si at jeg forstod alt like godt .. Men jeg skal i hvertfall på en ultralyd (sikkert innvendig .. hjelp) pga livmortappen ligger veeeeldig langt bak, og etter at de (hun hadde også med en koselig turnuslege) hadde klemt og kjent på magen min, så var det vel et eller annet med å finne ut om prinsessa utviklet seg normalt. Skal prøve å få skrevet bedre om dette etter jeg har vært på sykehuset i nær framtid, da jeg kanskje har forstått litt mer av hva det dreier seg om.
Hørtes nesten ut som om mye av dette med livmortappen kom av kynnere (muligens) og at det var fare for for tidlig fødsel. Og ingen her i kommunen fikk lov til å føde før uke 34 sa legen, med et lurt smil. Så jeg må i hvertfall klemme igjen i 3 uker til.
Satser på at alt er bra , men utrolig godt å vite at ting blir tatt på alvor :-)
Totalt på 30+3 uker har jeg gått opp 5 kilo, så om alt er bra med frøkna så er jeg fornøyd med det. Ser at magen vokser og vokser nå, så de neste 5 som jeg mest sannsynlig skal legge på meg, kommer vel nå mot slutten. Ting er i hvertfall veldig spennende nå, det er det. Og jeg skal prøve så godt jeg kan å ikke bekymre meg så alt for mye før jeg hører hva som blir sagt på sykehuset.

Det jeg bekymrer meg mer for , er at jeg faktisk er 100% sykemeldt i 2 uker, med forbud mot noe særlig husarbeid osv. Så jeg skal rett og slett slappe av i 2 uker (!!) Det sier seg selv at jeg kommer til å slite med. Hehehe.

Kan slenge med med en "om barnet uke 30" fra babyverden.no når jeg først skriver litt her:

"Fosteret er i begynnelsen av denne uken 28 uker gammelt. Hjernens overflate blir stadig mer rynkete etter hvert som vindingene dannes. Forskere mener intelligensen kommer fra dette laget. Når vindingene snor og bukter seg på overflaten, maksimeres antallet hjerneceller og overflaten blir større. Nå kontrollerer hjernen den rytmiske pusteøvelsen og regulerer temperaturen selv!

Lanugohårene begynner å forsvinne, men forblir lengst på ryggen og skuldrene. Fosteret har nå ordentlige hår på hodet. Fettlaget under huden blir tykkere og glatter ut huden. Fettet isolerer og fungerer som energikilde.

Fosteret fortsetter å bevege seg så mye som mulig på den begrensede plassen og sparker med føttene og dunker med hendene. Noen fostre begynner også å snu seg med hodet ned nå. Dette kjenner du når fosteret sparker og dunker mot mellomgulvet og ribbeina, og hodet presser mot bekkenbunnen."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar